dijous, 14 de gener del 2016

Recollint paraules boniques




Avui en faig 64...

I voldria fer una cosa que potser no s'ha de fer... O sí?
Demanar-vos un desig o un regal. 

Quina barra, oi?

Doncs sí, ja se sap, ens fem vells i perdem la vergonya.



Teniu alguna paraula que sigui molt especifica del vostre poble o de la vostra comarca? 
O una que us agradi molt? 
O una que hageu descobert fa poc?
O simplement una paraula que us sembli bonica sense  més...

Em regaleu una paraula?  O potser dues?

Podeu agafar un bombò de totes maneres... O potser dos...


  1. - sallar: la nau córrer tallant l'aigua
  2. - estima
  3. - xiuxiuejar
  4. - llibertat
  5. - tarannà
  6. - escotorit
  7. - amiga
  8. - ànima
  9. - arremissar: tirar amunt, replegant-les (sobretot les mànigues)
  10. - juxtaposar: posar una cosa al costat d'una altr
  11. - acolorir
  12. - barrabisso - barrabasso
  13. - pessigolles
  14. -  acaronar
  15. - atzavara
  16. - il·lusió
  17. - complicitat
  18. - mentrimentres
  19. - sinergia: associació o cooperació de moviments o d'actes ...
  20. - llum
***********************************************************************************
  1. - batastoll: gran quantitat
  2. - xafarnelis: guirigall, avalot, poti-poti
  3. - a mansalva
  4. - petó
  5. - cobejar: desitjar
  6. - macarulles
  7. - companyonia
  8. - xicra
  9. - xino-xano
  10. - papibou: capgròs
  11. - calanca: cala estreta, de parets escarpades
  12. - tàlveg: línia que uneix els punts més baixos d'una vall
  13. - abraçada
  14. - rialla
  15. - dringar
  16. - festejar/festeig
  17. - alegria
  18. - tendresa
  19. - pau
  20. - rubinada: riuada sobtada produïda per una intensa pluja
  21. - esmolet: persona molt eixerida, espavilada
  22. - salut
  23. - antaviana
  24. - comboi / comboiar
  25. - xeu: pardal, teuladí
  26. - edelweiss
  27. - grandalla
  28. - esprimatxat
  29. - espurneig
  30. - aumon
  31. - eixorit
  32. - flaire
  33. - borrombori
  34. - fumineja
  35. - espona: en un episodi de vent, pluja, etc., veral que no n'és tan afectat

64 comentaris:

  1. Moltes felicitats, noia del signe de capricorn :-)
    Et deus haver equivocat. 64? Segur que volies escriure 46. Corregeix.
    M'agafes de sobte i no se m'acut cap paraula del poble a destacar, però m'has fet pensar en una paraula que de petits dèiem de tant en tant amb admiració quan algú corria molt de pressa, que semblava que volava: Mira com salla! Si busques sallar al diccionari trobaràs, a més: "la nau, córrer tallant l'aigua", que també és una imatge molt bonica.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ha, ha, ha... Dobles gràcies, per això que dius de l'error i per la paraula nova per a mi i molt bonica...

      64, està prou bé... No ho corregiré, no! :D una abraçada!

      Elimina
  2. N'hi ha, de moltes que m'agraden, però en aquest context la primera que m'ha vingut al cap és estima.

    Moltes felicitats, xiqueta!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquesta teva és una paraula "tresor". Moltes gràcies, Jp! Ets un encant.

      Elimina
  3. Per molts anys, CARME!!

    És difícil triar només una paraula però em quedo amb "XIUXIUEJAR". Sempre m'ha agradat aquesta paraula que no es pot dir cridant perquè perd tot el seu sentit.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Mc!!!

      És una paraula preciosa que sempre guarda secrets i intimitats... Gràcies!

      Elimina
  4. Per molts anys Carme.
    No sé si a Sants tenim cap paraula que ens defineixi. Hem lluitat sempre (com a tot el món) per la llibertat. Te la regalo, si bé encara l'hem de seguir construint:
    Llibertat

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Xavier! És una paraula necessària i imprescindible... La guardarem i la recordarem sempre... Sense ells no es pot viure.

      Elimina
  5. A mi m'agrada tarannà i especificament, el teu taranna. Per molts anys!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, jo rai... A mi també m'agrada aquesta paraula... I que tu ho puguis veure!!!

      Elimina
  6. Jo venia a felicitar-te, però veig que ja ho estàs celebrant, perfecte! Per molts anys, Carme! Difícil, certament, triar una paraula per com n'és de maca, per la sonoritat, però te'n diré una que és maca i que a més representa un concepte encara millor: llibertat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Genial la paraula i plena de sognificat... Moltes gràcies, XeXu!!
      No la perdrem de vista la llibertat!

      Elimina
  7. "escotorit" m'agrada molt.
    Felicitats, noia!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Escotorit, a casa meva es deia molt... M'agrada recordar-la!
      Moltes gràcies Helena.

      Elimina
  8. Per Moolts Anys!!!! AMIGA DE L'ÀNIMA
    (jo t'en regalo quatre de paraules ;-)
    Agafo un bombó. La capsa de trufes és tota per tu.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A la llista hi he posat les dues principals... Moltes gràcies amiga de l'ànima!!! No podies faltar-hi!

      Una abraçada

      Elimina
  9. Per molts anys, Carme.
    ARREMISSAR
    Tirar amunt, replegant-les (sobretot les mànigues).

    ResponElimina
    Respostes
    1. La recordo d'Adverbia. La utilitzaré metafòricament... Moltíssimes gràcies, Jordi. M'agrada la paraula.

      Elimina
  10. MOLTÍSSIMES FELICITATS, CARME!!! De tot cor! :-DD

    Et regalaré dues paraules... Una és una paraula normal i corrent, no té cap significat "especial" en quant a sentiments o coses així, però resulta que jo la tenia mal entesa i creia que volia dir una altre cosa i fa tan sols dos dies vaig descobrir el seu significat real... per tant, és com una paraula nova :-))
    JUXTAPOSAR

    L'altre és una que m'agrada molt, per tots els significats que pot tenir, més materials o més simbòlics, i perquè, justament a tu, et queda la mar de bé. Jo et posaré el verb, però m'agrada tota la família sencera :-)
    ACOLORIR

    Agafo un bombó i l'assaboreixo amb tot el bon gust afegit que hi porta que sigui un regalet teu ;-))

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les poso a la llista i les utilitzo en el primer poema. El de les 20 primeres paraules.

      Elimina
  11. Per molts anys, Carme, ara ja des de fora de la feina! Doncs com que acabo de dinar, agafo un parell de bombons de postres i rumio la meva paraula.
    Et regalo un trosset d'infantesa, vinga: BARRABISSO-BARRABASSO.
    O més concretament, fer BARRABISSO-BARRABASSO.
    M'ho deia el meu pare quan era molt petita: de l'acció de passar-se els tres dits mitjans de la mà pels llavis, ràpidament i repetidament, i fer un soroll amb la boca que sonava més o menys a: "brrbrrbrrbrrbrr...", el pare en deia aquest nom. I al final va acabar anomenant-me a mi així: barrabisso-barrabasso. Ara és teva.
    Una immensa abraçada, bonica!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Paraula enjogassada i divertida, que s'escau a una celebració. Moltíssimes gràcies, formarà part del primer poema... El de les 20 primeres paraules d'aquesta llista.

      Elimina
  12. Moltes felicitats Carme! Del meu poble, poble, ara mateix no se m'acut cap paraula però com a paraules que m'agraden i que et puc regalar em venen dos al cap: pessigolles i acaronar.
    Que gaudeixis del teu dia en particular i de la vida en general. Petons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Precioses paraules, Laura! Les dues ben apuntades.

      Moltíssimes gràcies per la felicitació imper la participació.

      Elimina
  13. Per molts anys, Carme!
    Recupero algunes paraules que es diuen al meu poble, Sora, i te les envio:
    batastoll, gran quantitat.
    xafarnelis, guirigall, avalot, poti-poti, fanguera.
    Tinc la sort que en Jordi Dorca i el meu cosí, Josep Comas, han fet un estudi i recopilació de paraules dites al meu poble i han fet un llibre: "Mil mots de Sora i un conte rural".
    Et felicito per la teva bona iniciativa, fantàstica com sempre.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les teves paraules, noves del tot per a mi, encapçalaran la segona llista... Les pujo al post de seguida que pugui...

      Tinc moltes ganes d'aquest llibre, que espero pode comprar en directe en slguna presentació...

      Moltes gràcies, Consol!

      Elimina
  14. Felicitats Carme! Qué jove i quants anys et queden encara per gaudir de la vida!!! T'envie un beset!
    Al meu poble hi ha una quantitat de vocabulari impressionant, però ara mateix no me'n ve cap... una paraula que m'agrade, per exemple, pot ser... "a mansalva", "alerta", "desficiosa", "xino xano" m'agrada, "besugo" (que és tonyina)...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em quedo "a mansalva" i el "xino-xano" Moltes gràcies, Ada!!!

      Elimina
  15. Per molts anys Carme ... un petó.

    Bona nit.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I ara... quina és la paraula que em regales? si no ho especifiques, trio jo i em quedo petó!!! ;DDD

      Moltes gràcies, Pere, i molt bona nit.

      Elimina
    2. És clar que el meu regal és un "petó".

      Elimina
    3. És clar que sí! ;DDD

      Feia broma, Pere de poques paraules... un petó de tornada.

      Elimina
  16. Per molts anys Carme, que en facis molts més i que jo ho pugui veure...
    He pensat alguna paraula d'aquestes dialectals que encara que surtin al diccionari, són més de poble (com jo):
    Cobejar (desitjar alguna cosa))
    Macarulles ( cassanelles, aquesta no hi surt).
    Et regalat´una expressió. "Foradar pel mig"; quan en alguna casa hi havia unes quantes noies i un pretendent en cobejava una que no fos ni la gran ni la petita, quan anava a vistes, deia que volia "foradar pel mig"...

    Petonets i gràcies pels bombons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltíssimes gràcies, M Roser!!! M'enduc les teves paraules. I gràcies pel regal de propina d'aquesta expressió que no coneixia.

      Elimina
  17. Companyonia...;)
    64 abraçades i que acabis de passar un molt bon dia, estimada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltíssimes gràcies, estimada... companyonia és una paraula agradablement compartida.

      Elimina
  18. Et torno a felicitar, ara per aquí.
    Per molts més, preciosa!
    I també per aquestes 500.000 visites, ufff què moltes!! ;)

    Abans t'he deixat una paraula que m'agrada molt: complicitat(s) i ara te'n deixo una que conservo de la meva àvia Paula: Xicra

    Salut, Carme!!
    Aferradetes ben dolcetes. ♥

    ResponElimina
    Respostes
    1. La paraula xicra a la meva família, l'àvia, les tietes, també la deien, era una tassa mitjana, més gran que la de cafè i més petita que la de cafè amb llet i que com diu el teu enllaç s'utilitzava sobretot per la xocolata desfeta. M'encanta!!!!

      Triples gràcies, ninona...

      Elimina
  19. Per molts anys, nineta estimada!
    una paraula?
    mmmmmmmmh...
    Calanca.
    Tàlveg.
    Abraçada...
    Que acabis de tenir un dia genial.
    Una bosseta plena de petons dolços.
    :-)**********

    ResponElimina
    Respostes
    1. Me les enduc, totes, són paraules molt teves, molt del Lloc i realment poc habituals. I hi afegeixo l'abraçada... no la deixo escapar.

      Moltes gràcies, Barbo, una abraçada!

      Elimina
  20. Per molts anys... molts i bons!
    viure bé i viure molt i conviure i reviure i poder-ho celebrar, Carme!
    i tot això com ho faria?
    xino-xano!!
    Felicitats.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'enduc el xino-xano... Moltíssimes gràcies, Lolita!!!!

      Elimina
  21. per molts anys joveneta....Jo et deixo una paraula que no he trobat enlloc que la diguin apart del baix Empordà. Papibou, que és allò que tothom anomena com capgrossos i que ara que sóc del Gironès sempre que se'm escapa algú es posa a riure i en el fons això és el que importa, riure.
    Una forta abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Una paraula ben nova per a mi... m'encanten les paraules noves!!!

      Moltes gràcies, Joan i una abraçada de tornada...

      Elimina
  22. Per molts anys, Carme!
    La meva paraula escollida es: rialla
    M'agrada la seva fonètica, em fa pensar en un picarol dringant.
    DRINGAR també és una paraula que m'agrada força.
    Una abraçada, bonica!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Glòria!!!

      M'encanten les dues paraules. Si rialla és una paraula com un picarol dringant, jo trobo que dringar és un altre picarol dringant... concert de picarols.

      Una abraçada musical.

      Elimina
  23. Per molts anys! Pel Febrer t'atrapo.
    Una paraula que m'agrada molt i no sé si la diem massa : festeig o festejar.
    Per tu i que avui et sentís ben festejada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. De veritat? No sabia que teníem la mateixa edat!!!

      M'agraden molt, festejar i festeig, gràcies!!!
      I sincerament, sí que m'he sentit molt festejada, he tingut un dia feliç.

      Moltíssimes gràcies!!!

      Elimina
  24. Moltes Felicitats per tot el que celebres!!...
    Ja he agafat un bombó i et regalaré dues paraules que a mi m'agraden molt per tot el que signifiquen: "Alegria" "Tendresa" ... i ara m'ha vingut al cap una que tu, moltes vegades, has fet servir en el comentaris que em fas i que també m'agrada molt: "Complicitat"
    Una abraçada molt i molt gran!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Montse!!! Per la felicitació i per les paraules. He agafat les dues primeres, l'última, ja saps que m'agrada molt, però ja la tinc!!!

      Una abraçada molt gran!!!

      Elimina
  25. hehehe, ara entenc el post d'avui :)

    mmmm.... encara que arribi tard, puc agafar un bombonet? en queden?

    una de les meves paraules preferides, ja hi és xiuxiuejar. Així doncs, en poso una altra, pau

    ResponElimina
    Respostes
    1. NO és mai tard, ni per una felicitació, ni per un bombonet... Gràcies, rits, m'enduc la teva pau.

      Elimina
  26. Ei, que jo també faig tard, però no volia deixar de passar-me... Per molts anys, Carme!

    Ai, les paraules, tant que m'agraden i m'ha costat que me'n vinguera alguna al cap... Així que sense pensar-hi molt, em decidisc per comboi (i comboiar, que es diu molt a la meua zona tot i que trobe que és més general) per totes les vegades que ens has comboiat des d'aquestes planes. I, ja posats a pensar en localismes, m'agrada molt xeu, que és com es diu per ací als pardals o teuladins (i, ja de pas, és també el malnom que a la comarca ens apliquen als alcoians). Una abraçada i moltes felicitats!

    (i els bombons, boníssims; "de fil de vint", diríem ací...;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies,Pep, nosaltres per aquí dalt, no acostumem a dir comboi en el sentit que tu ho dius, però si que diem acomboiar, amb la a inicial, ben bé amb el mateix significat. M'encanta saber aquestes diferències i tastar la riquesa infinita de la nostra llengua.

      xeu, si que és desconegut totalment per a mi.

      Uns regalets plens de sentit, dels que fan il·lusió, Pep, engruixiran la meva segona llista... a verue si me'n surto del puzzle següent...

      Elimina
  27. Per molt anys, Carme! Jo ja fa més d'un any que vaig fer els teus.
    Et regalo dues paraules: esprimatxat. És molt expressiva del que descriu.
    Espurneig. Penso en salvat Papasseit i "l'espurneig que em fereix l'ull és el teu pit quan s'inclina". És una paraula bellíssima i més en boca del poeta.
    Un petó!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltíssimes gràcies, Glòria!!!!

      Les dues paraules m'agraden molt!! Les afegeixo a la llista!

      Un petó!

      Elimina
  28. Respostes
    1. Gràcies, camtireta. AUMON és una paraula molt bonica i molt expressiva, però ja posats m'enduc tota la teva expressió per al final d'un d'aquests poemes: Aumon ningú com tu.

      :-)

      Elimina
  29. Amb una mica de retard, per molts més anys!! feia dies que no obria la finestra. A mi una paraula que m'ha agradat i que se sent molt, ara potser no tant, per l'Empordà és :flaire o aixorit....encara que no son meves te les regalo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja són ala llista, Francesc. Moltes gràcies per la felicitació i per les dues paraules.

      Elimina
  30. Moltes felicitats Carme,

    Uix, amb aqueix borrombori de paraules, millor seure al costat de la fumineja per llegir ara que sembla que ve més fred.

    *Borrombori: soroll mogut per una cola de gent ( en aquest cas un munt de paraules de comentaristes)
    Fumineja:xemeneia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltíssimes gràcies, Rafel!!!!

      Poso les paraules a la llista, paraules cerdanes, segur!

      Elimina
  31. Vaig tard, però és que últimament no dono per a res...
    Per les coses bones sempre hi ha temps, així que MOLTES FELICITAAATS!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó, moltíssimes gràcies, mai no és tard per les coses boniques!!!

      Elimina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Podeu agafar imatges del meu blog, esmentant d'on les heu tret i mantenint el nom.

Protected by Copyscape Plagiarism Scanner

Quant fa que col·lecciono moments - des del 13 de maig 2007

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Regal de l'Anton.

Regal  de l'Anton.
Gràcies

Centenari Màrius Torres

Centenari Màrius Torres
30 d'agost 2010

Joc de El gabinet del Doctor Caligari